صدور سند المثنی ملک به دلایل مختلفی از جمله گم شدن، از بین رفتن انجام می گیرد. در این موقعیت مالکان باید برای گرفتن سند المثنی مراحلی را طی کنند، تا به آن دست پیدا نمایند. در ادامه به بررسی مراحل صدور این نوع سند اشاره خواهیم کرد. برای آشنایی با مراحل و نحوه ی این فرایند با ما همراه باشید.
مراحل صدور سند المثنی ملک
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، صدور ابین نوع سند نیز مراحل و شرایط خاص خود را دارد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
ارائه ی درخواست
در ابتدای امر مالک موظف است، که برای تقاضای صدور سند المثنی درخواست خود را اداره ی ثبت محل وقوع ارائه داده، تا به آن رسیدگی شود.
اطلاع رسانی
مالک وظیفه دارد که نحوه ی از بین رفتن سند را که ممکن است، در اثر گم شدن و هر دلایل دیگری اتفاق بیفتد را به اداره ثبت مورد نظر گزارش دهد.
استشهادیه
یکی از مراحل مهم در صدور سند المثنی ملک تهیه استشهادیه و امضای آن توسط حداقل سه نفر می باشد. یکی از این امضاها لازم است، که به وسیله ی دفاتر اسناد رسمی یا نیروی انتظامی مورد تایید قرار گیرند.
ثبت درخواست
اداره ی ثبت موظف است، نسبت به ثبت درخواست و استشهادیه اقدامات لازم را انجام داده و آن را در دفتر مخصوص املاک به ثبت رساند. پس از اینکه درخواست ثبت سند ثبت شده، اداره ی ثبت سند وظیفه دارد، که مفقود شدن سند را در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار چاپ کرده و به وسیله ی آن اطلاع رسانی لازم را انجام دهد.
مهلت اعتراض
نکته ی دیگری که در رابطه با صدور سند المثنی ملک وجود دارد، این است که اگر به مدت 10 روز بعد از منتشر شدن آگهی مورد نظر کسی نسبت به صادر کردن سند المثنی اعتراض و واکنشی نشان نداد اداره ثبت اقدام به ثبت سند خواهد کرد.
سندی که به صورت المثنی صادر می شود، از نظر قانونی دارای اعتباری نظیر سند اصلی می باشد. این سند به عنوان یک سند معتبر و رسمی شناخته خواهد شد.
نکات حقوقی در خصوص سند المثنی
چند نکته ی حقوقی مهم در رابطه با صدور سند المثنی ملک وجود دارد، که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.
درخواست صدور سند المثنی امکان دارد، توسط وکیل یا مالک انجام شود. در هر دو حالت تهیه استشهاد و انتشار آگهی مفقودی الزامی می باشد. این موارد باید به اداره ی ثبت محل مورد نظر تقدیم گردد.
وجود معارض یکی از موارد دیگری است، که در این رابطه وجود دارد، یعنی اگر فردی ادعا کند که مالکیت ملک مورد نظر متعلق به درخواست کننده ی صدور سند نیست، باید این موضوع را به متقاضی اعلام نمایند. در صورتی که متقاضی صدور سند المثنی ملک همچنان بر روی مالکیت خود بر سند مورد نظر پافشاری نماید، باید در مدت زمان 10 روز اسناد و مدارک مربوط به مالکیت را ارائه کند.
در این موقعیت ماموران اداری ثبت به بررسی مشکل می پردازند، در صورتی که مشکل قانونی وجود نداشته باشد، نسبت به صدور سند المثنی اقدام خواهند کرد.
برای صدور سند المثنی ملک اداره ی ثبت هزینه ای را بابت حق ثبت دریافت خواهد کرد، علاوه بر این هزینه هایی نیز وجود دارد، که برای انتشار آگهی در روزنامه ها می باشد.
سخن پایانی
در این مطلب به بررسی موضوع صدور سند المثنی ملک پرداختیم. نکته ی مهمی که در این زمینه وجود دارد، آشنایی با اصولی است، که در این زمینه باید انجام بگیرد. نکته ی مهمی که وجود دارد، انتخاب مشاوران حرفه ای و متخصص مانند تیم املاک تاجران در این زمینه است.
۱۰ کاربرد نانو نما